Pressemeddelelse: Årets nyudlærte håndværkere fejres på Københavns Rådhus

14. maj 2018

MEDALJEFEST: Haandværkerforeningen i Kjøbenhavn hylder hovedstadens dygtigste nyuddannede håndværkere med medaljer. Ved fejringen på Københavns Rådhus deltager en række prominente gæster heriblandt H.M. Dronningen.

Tirsdag den 15. maj hylder Haandværkerforeningen en ny generation af håndværkere. I alt er 73 unge nyuddannede håndværkere fra 19 forskellige fag inviteret til den store ceremoni på Københavns Rådhus, hvor de får overrakt Haandværkerforeningens sølv- eller bronzemedalje, og samtidig bliver ønsket tillykke af H.M. Dronningen.

– Danmark har et kæmpe behov for dygtige håndværkere. Og her har vi en gruppe af unge, der ikke bare har taget den slagne vej. De har valgt en exceptionel vej, og det har de gjort exceptionelt godt – de har taget Danmarks fremtid i deres hænder. Det er dét vi fejrer i dag, siger Christoffer Susé, adm. direktør i Haandværkerforeningen i Kjøbenhavn.

Overborgmester Frank Jensen (S) er vært for arrangementet på Københavns Rådhus. Og han glæder sig.

– Det er hvert år en fornøjelse for mig at fejre endnu en generation af nyudklækkede håndværkere, der går passioneret til værks, og hver især er talenter indenfor deres fag. I København får vi brug for dygtige håndværkere, der kan bidrage til vores bys udvikling, så det er vigtigt, at de unge mennesker får øjnene op for de mange muligheder, der inden for håndværksfagene, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Skal hilse på H.M. Dronningen
Medaljefesten foregår på Københavns Rådhus under overværelse af H.M. Dronning Margrethe, som hilser på hver af de unge håndværkere.

Rollemodeller
De 73 medaljemodtagere er naturligvis kun en brøkdel af det samlede antal nyuddannede håndværkere i året der er gået. Men fordi de har afsluttet deres uddannelse som de bedste, er de rollemodeller for deres fag og deres uddannelse. Det kan give inspiration til andre unge og deres mødre, UU-vejledere, skolelærere og alle andre om, hvad en fremtid som håndværker kan bringe af muligheder.

– Alt for ofte glemmer vi at sætte pris på godt håndværk. Det gør vi noget ved her. Vi har her en gruppe af virkelig dygtige og talentfulde unge mennesker, der har vist hvad kombinationen af faglig stolthed, vedholdende flid og stræben efter det ypperste kan føre til. Med medaljen ønsker vi både at anerkende de unge for deres indsats og at motivere dem til at drive det endnu videre: At dygtiggøre sig yderligere. Sætte deres eget præg på deres fag. Nedsætte sig som selvstændige, siger Christoffer Susé, adm. direktør i Haandværkerforeningen i Kjøbenhavn.

Medaljefesten arrangeres i samarbejde med NEXT Uddannelse København og TEC, og traditionen med at uddele medaljer til de nyuddannede håndværkere går helt tilbage til 1867.

• Chefkonsulent i Haandværkerforeningen Jakob Bo Andersen, tlf. 51 90 73 25.
  • Spørgsmål til Københavns Kommune og overborgmester Frank Jensen, kontakt kommunikationskonsulent Sandra Kronmann, tlf. 51 37 23 65.