KOMMENTAR: Bredere cykelstier er ikke nok til at mindske trængslen

7. februar 2018

TRAFIK: En ny opgørelse fra Vejdirektoratet viser, at bilerne snegler sig afsted i den københavnske myldretid. Det betyder ifølge undersøgelsen, at fodgængere i mange tilfælde kan bevæge sig lige så hurtigt gennem byen, som bilisterne.

Selvom undersøgelsens resultat nok ikke kommer som den store overraskelse for dem, der til daglig sidder i kø i København, så dokumenterer tallene nok engang, at det politiske flertal i København har ”sejret ad helvede til” med deres bilerne bagest-politik. Endda i en sådan grad, at det går ud over helt almindelige københavnere, der skal have malet soveværelset eller installeret en ny vaskemaskine. Det er nemlig svært for fx håndværkere, at leve op til deres mål om, at levere god service til kunderne, når de sidder i kø, og spilder den arbejdstid, de ellers skulle have brugt hos kunden.

Men hvad skal vi så gøre ved det? For alle, inkl. teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Ø), vil jo gerne have, at de der har brug for en bil (ligesom fx håndværkere og varetransport) skal have bedre mulighed for at komme frem.

Borgmesterens løsning er at give incitamenter til, at folk kan cykle eller tage bus og tog, ved at gøre cykelstierne bredere og lave flere busbaner. Jeg er enig så langt, at en del af løsningen er at flytte pendlere væk fra bilerne. Men hvis man pendler fra Ølstykke, Ålsgårde eller Sorø – eller måske bare fra Husum til Ørestad – så er cyklen ikke et reelt alternativ. Og den kollektive transport er, desværre, heller ikke altid attraktiv i forhold til tidsforbrug og pris.

Vejdirektoratet fortæller, at der vil komme øget trængsel i byerne i de kommende år, selv med de nuværende planlagte tiltag.

Derfor er den anden, og helt nødvendige del af løsningen, at udbygge og tilpasse vejinfrastrukturen yderligere! For eksempel ved at bygge en havnetunnel, som kan lede store dele af den gennemkørende biltrafik uden om Indre By. Eller ved at etablere Park’n’Ride anlæg ved s-tog og metrostationer, så bilisterne kan tage toget det sidste stykke.

Det kan godt være, at Ninna Hedeager Olsen ønsker, at verden så anderledes ud. Men det gør den ikke, og derfor er tiden inde til at føre en ambitiøs politik, der tager udgangspunkt i virkeligheden. Velkommen på posten!

Christoffer Susé, adm. direktør

LinkedIn