DEBAT: Vanvittig implementering af unik kode dræner erhvervslivet

27. november 2017

PENGE UD AF VINDUET: I disse måneder er vi vidne til et uhørt stort kapitaldræn fra erhvervslivet.

Penge, der kunne være brugt til investeringer i mere miljørigtig produktion eller bedre forhold for medarbejderne, suges helt automatisk ud af virksomhederne, endda på regeringens opfordring og velsignelse.

Baggrunden er, at der på globalt plan er vedtaget et direktiv, som pålægger alle virksomheder med et værdipapirdepot at købe en såkaldt LEI-kode.

Hvad enten de handler aktier hver dag, eller de har en enkelt aktie liggende fra Ruder Konges tid, skal de have en LEI-kode. I Danmark alene rammer det ca. 124.000 virksomheder.

Man ønsker på den måde at begrænse spekulation og skattesnyd.

Så baggrunden er såmænd sympatisk nok. Men implementeringen er fuldstændig vanvittig.

Fattigere erhvervsliv
LEI-koden er en unik kode, som hver eneste virksomhed skal købe hos en autoriseret forhandler til den nette sum af ca. 1000 kr. Problemet er bare, at hver eneste dansk virksomhed i forvejen har en unik kode i form af et cvr-nummer.

Nu har de så to. Til gengæld er det danske erhvervsliv blevet ca. 125 mio.kr. fattigere.

Hver eneste af de 124.000 danske virksomheder har skullet bruge tid på at indtaste præcis de samme oplysninger i det nye LEI-system, som i forvejen findes i CVR-registret. Og samtidig har de skullet betale for det. Til ingen verdens nytte for den enkelte virksomhed.

Der er blevet sovet i timen
Implementeringen strider mod al sund fornuft og mod alle intentioner om at lette virksomhedernes administrative byrder. Derfor burde alarmklokkerne have bimlet og bamlet hos både embedsmænd, ministeren og Folketinget.

Hvorfor har man dog ikke valgt den helt åbenlyse løsning at tilføje et ekstra felt i CVR-registret og så automatisk generere en LEI-kode?

Regeringen har netop under stor ståhej fremlagt en erhvervspakke til en værdi af 720 mio. kr. Men med den anden hånd dræner de samtidig erhvervslivet for 125 mio.kr. årligt.

For selvfølgelig er det så smart, at koden skal fornys hvert år.

Hvem er det, der har sovet i timen?

Debatindlægget er skrevet af Christoffer Susé, adm. direktør i Haandværkerforeningen og bragt i Dagbladet Børsen den 27. november 2017

LinkedIn